Spring naar inhoud

Les Parcs en balade Lombise

13 juli 2014

Ja ik weet het, jullie verklaren me waarschijnlijk gek, maar omdat het slecht weer was trok ik vandaag naar Lombise om te gaan lopen, een wedstrijd die normaal niet op mijn programma stond maar omdat het geen weer was om naar zee te gaan ben ik maar gaan lopen. Les Parcs en balade, waar ik voor het 3de jaar op rij aan de start stond. Lombise is een deelgemeente van Lens, centraal gelegen in de provincie Henegouwen. Ik ben er zeker van dat het aantal bezoekers aan Lombise hoger lag dan het aantal inwoners. Eén keer per jaar worden de kasteelparken in de omgeving opengezet voor het grote publiek voor een jogging van 2,5km, 5km en 14km en wandelingen van 7,5km, 9km en 14km. Het weer valt al bij al goed mee, grijs, maar droog en nog vrij warm. Ik kies uiteraard voor de 14km. De start is op het marktplein van Lombise nabij de kerk met ommuurd kerkhof uit de 17de eeuw. Tal van huizen zijn opgetrokken in neo-renaissance. De start is een beetje verwarrend, we starten niet zoals vorig jaar in het park, maar wel naast de kerk waar ik samen met Kevin netjes achter de lijn sta waar toch wel duidelijk een spandoek ‘départ’ hing. Vreemd genoeg horen we het startschot en zien we voor ons een 100-tal lopers zich in gang trekken die aan de markt stonden, soit. De eerste anderhalve kilometer is meteen bergop richting Thoricourt, deelgemeente van Silly waar er de eerste vrijdag van augustus een hele mooie loopwedstrijd is. Na de helling een stuk vlak en tijd om wat rond te kijken, we lopen voorbij ‘Grotte Notre-Dame de Lourdes’ opgetrokken aan het einde van de 19de eeuw naar analogie met het originele exemplaar in Lourdes, alleen wat kleiner… maar ook een bedevaartsoord. Aan kilometer 3 liep het fout heb ik achteraf vernomen, een seingever zou de koplopers verkeerd gestuurd hebben, ik had het voordeel van niet op kop te lopen J en zit daar wel op het correcte parcours en loop het eerste privédomein binnen,’ Le Château d’Auxy de Launois’, heropgebouwd in de 18de eeuw, maar oorspronkelijk uit de 15de eeuw waar enkel de toren nog een overblijfsel van is. Nauwelijks later lopen we het domein van ‘Le château Obert de Thieusies’ in, ook al 18de eeuws. Leuk dat we dergelijke privédomeinen mogen inlopen, jammer dat niet iedereen de paden volgt en zomaar over het gras loopt, de oorzaak va het verdwijnen van vele van dergelijke wedstrijden. Het gaat constant op en af zonder steile hellingen, maar wel met een aantal lange kuitenbijters. Iets na kilometer 5 lopen we een boerderij binnen, eigenlijk een kaasmakerij ‘La Fromagerie artisanale Oostendorp’. Binnenlopen mag je letterlijk nemen want we lopen zelf door de stal. Via een nieuwe helling verlaten we Thoricourt en passeren we nog één van de vele kapelletjes langs de weg en trekken richting Gondregnies, ook al een deelgemeente van Silly en slechts een dikke 100 inwoners rijk. We lopen door de velden en ik merk tijdens een lange afdaling een veld waar wordt aangekondigd dat ze de aardappelen voor Lutosa kweken, het zijn dan toch frieten van echte patatten J. We zijn ongeveer 10km ver en het wordt grijs als we Fouleng bereiken. Tijd voor het volgende kasteel, ‘Le château de Fouleng’, een neo-classicistisch kasteel uit het begin van de 17de eeuw. We verlaten Silly en lopen opnieuw richting Lombise. Als ik kilometer 12 voorbijloop begint het te druppel, tijd voor een bezoekje aan ‘Le château de Morval’. Een vrij recent optrekje uit de 19de eeuw met een mooi park rond, eigenlijk een stukje bos dat er vrij modderig bij ligt, maar in vergelijking met de voorlaatste kilometer van vorige week valt het nog goed mee. Nadien is het afdalen tot aan de finish. De laatste kilometer lopen we nog door het park van ‘Le château de Lombise’, oorspronkelijk een verdedigingsburcht die terug gaat tot in de 12de eeuw maar in 1964 geteisterd werd door een brand. Het park is ruim 60ha groot, wij mogen na 1kilometer richting finish lopen, wel jammer dat het einde gewijzigd is en we niet meer langsheen het kasteel zelf mogen lopen met aankomst via de inrijpoort. Ik eindig uiteindelijk in 1u08’30’’netjes in de top 300 en toch nog goed doorweekt door de regen en heb weer ruim 1uur genoten van een prachtige omgeving. Een leuke wedstrijd, jammer van het hoge inschrijvingsgeld en de iets mindere organisatie. Een knappe top-50 plaats trouwens van clubgenoot Kevin die als 3de junior eindigde.

From → Lopen

Geef een reactie

Plaats een reactie