Spring naar inhoud

Trail Transcollines Flobecq 11/06/2017

11 juni 2017

De vorige 3 trails noodgedwongen moeten annuleren door allerlei kwaaltjes, waaronder hoofdzakelijk een pijnlijke voet, maar vandaag het toch maar eens terug aangedurfd om aan de start te komen van een trail. Het werd de Trail Transcollines , 26,8km en 500 hoogtemeters. Altijd fijn om de richting van het Pays des Collines uit te gaan, één van de leukste plekjes van Wallonië. Vanmorgen dus vroeg uit de veren en richting faciliteitengemeente Flobecq voor een organisatie van Endurance Team, met Thomas Loquet in de organisatie een ervaren trailloper, hoge verwachtingen dus van deze trail. Zonder het te beseffen werd het mijn 40ste trail/marathon. Bij aankomst in Flobecq waren de trailers van de 40 en 60km al een tijdje onderweg, wij mochten starten om 10u00. De zon was al vroeg van de partij, reeds 24° bij aankomst in Flobecq, waardoor we een extra rugzak met bevoorrading meesleurde over de hellingen van het Pays des Collines. Met minder dan 20% aan asfaltwegen vind ik er een parcours naar mijn hart, de eerste 5km over landelijke wegen zijn goed te doen, nadien trekken we voor het eerst het bos in en meteen ook de eerste klim van 15%. Nadien blijft het gestaag klimmen naar het Livierenbos en het Brakelbos waar we pal op de taalgrens lopen, tussenin tijd voor een uitgebreide bevoorrading. Dit gedeelte met fijne technische singletracks zijn voor mij samen met de mooie vergezichten de hoogtepunten van deze goed georganiseerde trail. Nadien lopen we richting Pottelbergbos, de Pottelberg, bij wielerfans wel gekend, is het hoogste punt van deze trail. Intussen ben ik 2 uur aan het lopen. Nadien 5km over veldwegen in voornamelijk dalende lijn, na 2 en een half uur raakt bij velen de drank op, gelukkig koos ik voor een extra lading in de rugzak zodat ik samen met nog een aantal andere goed voorziene trailers links en rechts wat kan uitdelen en is er ook een vriendelijke man waar we onze voorraad konden aanvullen. Na nog een stukje bos en een lastige klim tussen kilometer 23 en 24 nemen we de duik naar Flobecq, een Nordic walkster nam dat iets te letterlijk en viel, onbegrijpelijk dat zoveel trailers gewoon voorbij liepen, die paar minuten… Gelukkig had ik het noodnummer opgeslagen in mijn GSM, want geen van de 3 Nordic walkers hadden het genoteerd. Met de hulpdiensten onderweg vervolg ik mijn weg naar de aankomst die ik na 3u11 bereik. Iets te veel op de klok moeten kijken om in de gaten te houden dat ik om de 15 à 20 minuten dronk om ten volle te kunnen genieten van het ‘tijdloos’ lopen, maar blij dat ik het gedaan heb, de pijne voet en het krom lopen van de rugpijn zal hopelijk binnen een dag of 2 voorbij zijn.

From → Lopen

Geef een reactie

Plaats een reactie