Spring naar inhoud

Estinnes-au-Mont 01/04/2017

2 april 2017

Na een aantal hectische weken heb ik gisteren nog eens de loopschoenen aangetrokken om deel te nemen aan een wedstrijd van de challenge du Hainaut, nog maar de 2de wedstrijd van het seizoen. Het ging richting Estinnes-au-Mont voor de grote prijs Georges Van Hecke, al jarenlang goede vriend en in het begin van mijn loopcarrière ook mijn gids naar leuke wedstrijden anders dan de kerktorenjoggings. JC Estinnes organiseerde voor het 2de jaar op rij een halve marathon. Ondanks de moeilijke weken na het overlijden van mijn oma, de stress voor de nakende verhuis en last aan de linker voet, heb ik de laatste weken toch kunnen doortrainen. Eén ambitie vandaag, genieten van de prachtige natuur rond Estinnes-au-Mont en rust zoeken. In vergelijking met vorig jaar een licht gewijzigd parcours over voornamelijk landbouwwegen en een lange Ravel, al had voor een moddervarken als ik, de modderige start van vorig jaar mogen blijven J. De start gaat licht bergop tot aan de splitsing van de 6 en 21km na ongeveer anderhalve kilometer. Als ik me niet vergis is ook dit stuk anders dan vorig jaar, we lopen niet volledig door tot Croix-lez-Rouverouy, maar slaan links af en blijven op een licht heuvelachtig parcours tussen de velden lopen. Na de splitsing ga ik bewust even versnellen om weg te lopen van een groepje babbelaars, doel was rust zoeken en veel rondkijken. Een goede 20 minuten later, na een eerste van 3 bevoorradingen, komt de groep weer tot bij mij en laat ik me uitzakken. Ook aan de 2 volgende bevoorradingen zal ik tijd nemen voor mijn peperkoek en bekertje water. Voorbij het dropje Peissant, het enige dorp dat we doorkruisen, lopen we via een Ravel, deels door het bos, terug richting Estinnes-au-Mont. RAVeL is de afkorting van Réseau Autonome de Voies Lentes, wat we in vlaanderen de trage wegen noemen. Deze RAVel verbindt Estinnes-au-Mont met Thuin en maakt deel uit van een spoorwegnetwerk ontstaan aan het einde van de 19de eeuw tijdens de hoogdagen van de steenkoolindustrie in Wallonië. Een halve marathon net onder 1u45, maar met het laatste half uur toch wel weer last van de voet. Blij om nog eens een aantal mensen terug gezien te hebben, een mooie wedstrijd, niet echt mijn favoriete ondergrond, maar een prachtige omgeving om in te lopen. Nu nadenken over het vervolg van het seizoen, pijn en genieten gaan jammer genoeg niet samen, daardoor ook niet 100% mijn rust gevonden. Tussen de verhuisdozen door zou ik toch graag starten op de 21km lange hyacintenjogging in het Hallerbos en dan beslissen of we gaan trailen in Villers-La-Ville.

From → Lopen

Geef een reactie

Plaats een reactie