Spring naar inhoud

Insane Run Erquelinnes 09/04/2016

9 april 2016

Vandaag richting de belgische/franse grens voor de Insane Run in Erquelinnes, een trail over 21km. Erquelinnes bevindt zich op 10km van Maubeuge en ligt aan de Samber. De Insane Run is voornamelijk een obstakelrun over 7 en 14km waaraan een trail werd toegevoegd. Om 10u30 mogen we de bus op naar de startplaats in deelgemeente Solre-sur-Sambre, eerst de ene bus in, wat uiteindelijk de verkeerde blijkt de zijn, dan maar weer de bus af en de bus ernaast op. De start is voor het kasteel van Solre-sur-Sambre, aan de samenvloeiing van de Samber en de Thure, een middeleeuws kasteel dat dateert van rond 1400 en sinds de 17de eeuw in handen is van de familie de Merode. Het had leuk geweest dat we in het kasteelpark mochten starten, helaas. Amper een kleine 50 trailers aan de start, maar toch een internationaal gezelschap met amerikanen, italianen, fransen, nederlanders en belgen. Over de trail zelf valt niet zoveel te zeggen, we starten met een stukje langs de Thure en dan een lange helling in asfalt naar het bos. De start is door de asfaltweg en het beperkt aantal deelnemers vrij snel, ik zit in een groepje met de 2 amerikanen net achter de top 10, de eerste 3 kilometer telkens vlot onder de 5 minuten, als dat maar goed komt. Eens in het bos biept mijn GSM 3 maal na elkaar, we zijn de grens overgestoken en lopen even in Frankrijk terwijl Proximus de traditionele sms’jes met roaming tarieven stuurt. In het bos slechts één single track en dat voor een serieuze klim weliswaar maar een goeie 200meter. De benen zijn goed, maar het parcours is niet van dien aard om in trailstemming te raken, ook al loop ik nadat ik het groepje moest laten gaan helemaal alleen in het bos, de hoogtemeters zijn te geconcentreerd in een paar stukken en de paden zijn te goed beloopbaar waardoor het zeer moeilijk is in het trailtempo te raken. Na 40 minuten lopen we het bos uit om 5 minuten later bij de bevoorrading te komen. Jawel iets verderop zijn ze er weer, ik merk 5 ezels op en in de wei erachter galloway runderen. Nadien wel nog een leuke singletrack langsheen de Thure om terug richting start te gaan en te beginnen aan het 2de deel, opnieuw langs het kasteel en dan een lange klim tussen de velden. Het laatste stuk gaat in dalende lijn over asfalt van Merbes-le-Chateau naar de sportzaal van Erquelinnes. Ik eindig als 17de in 1u42, goed gelopen, maar geen goed trailgevoel, ik had het liever omgekeerd gehad. Het parcours is iets te makkelijk, de zwaardere stukken zijn iets te beperkt, de hoogtemeters te geconcentreerd in de eerste lus en de lange klim in het 2de deel en daartussen goed beloopbare paden weliswaar in een heel mooie omgeving . Ik moet zeggen, ik heb weer een mooi stukje België ontdekt, maar voor 15 euro startgeld en een autoverplaatsing van een dik uur had het toch wel wat specialer mogen zijn.

From → Lopen

Geef een reactie

Plaats een reactie