Spring naar inhoud

GP Georges Van Hecke Estinnes-au-Mont 02/04/2016

6 april 2016

Vorige zaterdag trok ik voor de 2de week op rij naar de Challenge du Hainaut voor de 1ste grote Prijs Georges Van Hecke in Estinnes-au-Mont, de grootste van de 9 deelgemeenten van Estinnes. Een wedstrijd georganiseerd door Georges en zijn team van JC Estinnes, goede vriend en clubgenoot. Je kon er kiezen tussen 3 omlopen en ik ging opnieuw voor de langste afstand, 21,12km, exact de afstand voor een halve marathon. Met 156 hoogtemeters een relatief vlak parcours. Met de trail van volgend weekend in het achterhoofd start ik helemaal achteraan het deelnemersveld. Eerst een kort stukje asfalt en dan een veldweg in voor een eerste klim, het middenstuk ligt er modderig bij, de voorzichtige lopers kiezen voor de zijkant, ik geef mijn schoenen een modderdoop. Een 21km over 1 ronde in dit landschap, veelbelovend met van in het begin prachtige vergezichten over de velden. Eens de veldweg verlaten draait de 6km linksaf, de 13km en 21km trekken verder de velden in over asfaltwegen. Als ik in de vlucht het naambordje goed kan lezen lopen we voorbij een voormalig klooster met aan de overzijde een prachtige boerderij in Croix-lez-Rouveroy, de kleinste deelgemeente van Estinnes. Iets verdrop draaien we linksaf richting Liseroeul. Nadat het eerste deel in licht stijgende lijn was dalen we nu lichtjes. Nadat we afscheid hebben genomen van de deelnemers van de 13km verandert ook het landschap, waar het eerste deel voornamelijk tussen de velden was duiken we nu via een RAVel het bos in, meteen tijd voor een lange klim, gelukkig niet al te zwaar. RAVeL is de afkorting van Réseau Autonome de Voies Lentes, wat we in vlaanderen de trage wegen noemen. Deze RAVel verbindt Estinnes-au-Mont met Thuin en maakt deel uit van een spoorwegnetwerk ontstaan aan het einde van de 19de eeuw tijdens de hoogdagen van de steenkoolindustrie in Wallonië. We verlaten het bos in Vellereille-les-Brayeux en lopen opnieuw tussen de velden, een uitzicht op het windturbinepark van Estinnes is nooit veraf. Deze omgeving is gekend voor de norbertijnenabdij van Bonne-Espérance, een site die teruggaat tot de 12de eeuw dewelke we eerst aan de rechter zijde en nadien aan de linker zijde voorbijlopen. Nu is in de abdij een school gevestigd. Het laatste deel gaat vlot, in dalende lijn en met de wind in de rug eindig ik na 1u46 minuten opnieuw aan de parochiezaal van Estinnes-au-Mont. Leuk om er weer een lange afstand in 1 grote ronde bij te hebben, dikke pluim voor Georges en zijn team, een hele mooie omloop, golvend, afwisselend en niet te zwaar. Een mooie organisatie, volgend jaar ben ik er hopelijk ook weer bij. Na een paar dagen aan het zeetje ga ik zaterdag flirten met de belgisch/franse grens, de Insane Run in Erquellines.

From → Lopen

Geef een reactie

Plaats een reactie